20100221

Doubtful Sounds...

...och andra tveksamheter. (Boktitel?)

Titeln kanns klockren. Nu galler det bara att knapa ihop ett hyfsat fortsatt inlagg.

Min sista tid i Dunedin bestod av Wildlife Tour (salar, sjolejon, pingviner och albatrossar) inklusive uppkastning bredvid sjolejon (formodligen matforgiftning) och en extra natt for aterhamtning. Dessutom tog mina pengar pa kortet en gang slut, viss panikkansla uppstod men 'Hey, chill' sa snallt internetcafebitrade sa jag chillade. Och allt loste sig. (Men ni vet, man vill ju inte visa svaghet och att j a g som ar sa ordentlig har glomt att overfora pengar... Hart.)

Sedan hoppade jag pa bussen till Ivercargill, en stad som jag upplevde som en torr, trist hala. (Och om jag kande mig som hemma? Nja.) Jag bokade i alla fall den dar Sea Kayaking turen efter manga om och men, buss till Te Anau samt overnattning dar.

Och nar jag satt och vantade pa 'Scenic Shuttle' som skulle ta mig norrut igen kom det fram en aldre fransman och fragade 'What's wisdom?' (Vad ar vishet?). Jag svarade att ohm, det ar svart att beskriva bara sdar. Forsok, sa han. Well, sa jag. Nagot som kommer med aldern? Hm, sa han. En sachee't (typ), menar du. I Frankrike ar det vad vi kallar de som ar aldre och visa.
Har vi nagot ord for sadana manniskor i Sverige? Nej, jag ar val inte helnojd med mitt svar sahar i efterhand men...jag var totalt oberedd. Ett intressant mote var det i vilket fall.

Scenic Shuttle var sightseeing och diverse fotostopp. Vackert, visst. Men ibland kan det vara rattsa skont att bara bli transporterad. Fast, jag ska inte klaga. Trevlig chauffor och jag fick se mer. Och mer vill man ju alltid ha.

Te Anau lag pitoreskt vid Lake Te Anau och jag bodde pa Lakefront Backpackers. Trivsamt. Jag gick och handlade matsack for lordagens utflykt och lade mig ganska sa tidigt.

Pick up klockan 7. Turen bestod av, shuttle till Manapouri, shuttle till baten 'Adventurer I', en 45-minuters batresa over Lake Manapouri, stopp pa Doubtful Sounds Visitor Centre (pa med vatdrakt), bussresa 40 minuter till 'Adventurer II', kaffe&kaka&kajakinstruktioner, hopp i en dubbelkajak tillsammans med en australienska, paddla i vind och regn (upplevs bast i regn tydligen och faktiskt sa storde det inte ett dugg), lunch pa 'Adventurer II' som forflyttat sig, paddla mera i detta fjordlandskap som Kapten Cook dopte till Doubtful eftersom han tyckte att vadret gjorde det tveksamt om man kunde ta sig ut och in, upp pa baten och hopp (hopp och hopp, jag halkade) i tappa-andan-kallt-vatten. Men det var skont for trotta muskler. Bat och buss och bat och shuttle och shuttle tillbaka. En otroligt bra dag! Kajakbiten defintivt. Och vackert var det med branta bergsvaggar, gronska och vattenfall runt omkring.

Sitter nu i Queenstown. Igars anstrangning sitter kvar som trotthet i kropp och huvud. Men det var det vart. Queenstown ar Party och Aventyr, lite for hippt for mig pa nagot vis. Ligger i alla fall fint vid en sjo och jag kom till sol och varme.

Letar efter nytt wwoof:ing-stalle men just nu ar det hogsasong for det mesta har nere sa det gar trogt. Jag tror inte jag officiellt meddelat om min hemresa. Men den 17 maj bar det av. Vissa dagar raknar jag ner, vissa dagar vill jag att tiden ska ga sa langsamt som mojligen. Men jag borjar bli matt nu, matt pa flanga-runt-livet.

Fick igar reda pa att det ar sportlovstider hemma. Hade noll koll. Men det ar val sa det ska vara.
Halka inte.

3 kommentarer:

  1. Hej på dig dotera!
    Jisses vad du får uppleva. Här hemma har vi snö som aldrig förr. Skottat altantak, över 50 cm hårt packad snö, rasrisk förelåg. Annars är det mest OS, guld o brons igår i skidor. Hockey i morronbitti Sverige-Finland de du.
    Kram från P

    SvaraRadera
  2. "Skulle nog inte velat vara med, men gläder mig åt dina upplevelser! Kram" från Farmor
    "O, vilka äventyr du är med om, säger Farfar. Här är mycket snö. Kristina och jag vandrade runt Lillsjön idag. Vi mötte en tant med hund. Det var tungt att gå. Vi längtar efter dig!""Alfred och jag är mer insöade än vanligt här i Hästveda! Ett äventyr med stora förseningar var det att ta sig hit igår. Får se om vi tar oss tilbaka hem. Ha det!" Kristina

    SvaraRadera
  3. Hej igen Loppan!
    Hjälp, jag håller väl på att förlora tätstriden i antal inlägg... Har nu läst ikapp, tittat på karta och följt dina äventyr och strövtåg.
    "Skulle nog velat vara med, OCH gläder mig åt dina upplevelser", citerar nästan Gerd..
    Fast vi har det bra här med. Har njutit av en underbar vinter, men nu töar det bort och vårsolen vågar sig fram ( och man tänker " ja just det, det är så det känns med första vårkänslan!)
    Har precis lagat Andreas rotsellerisoppa, gott!
    Take care!
    Kram Mia

    SvaraRadera