20100203

Untitled.

Ni skulle kunna tanka er att Ni var har och gjorde som jag. A andra sidan funderar jag ibland pa hur klokt pa en skala det egentligen ar att aka over halva jorden for att till exempel sitta i en gallerforsedd slapvagn fylld med hastskit (later bajs finare tro?). For att utveckla en bisarr mening kan jag ju upprepa att jag funderar for mycket.

Alltsa. Till saken. Mjolkningen gar fortsatt bra, Daisy blir allt vanligare (med prickar). (Well, alla kossorna rymde over till grannarna, vi har satt igang elektriciteten samt satt upp mer stangsel.) Sa hur djup den dar vanligheten ar kan man ju fraga sig. Mjolk far vi i alla fall och darmed produceras ost (Feta, Quark, Halloumi) och smor.

Gruppen med honor (med prickar) har utokats med en tupp men ocksa forminskats genom att tva tuppar har fatt mista livet. Jag sa nej till att vara publik.

Okej, visulize: Ga in pa fint cafe i en smastad, bestall Hot Chocolate, bli visad till bordet av trevlig och ganska sa snygg servitor, bli serverade ett stort glas med varmglas plus tva mindre glas - ett med chokladsas och det andra med chokladknappar (?) - och Voila! Blanda sjalv. (Servitoren fragar vid avlamningen av dessa glas aven om du vill ha ett glas med vatten) Ditt sallskap har forresten aven bestallt en bit morotskaka som du far ta del av.

Genom inledningen kan ni ju forsta att mer hastavforing har upphamtats. Den roligaste biten ar farden dit. Italinar'n kor alldeles for fort. Tva personer pa slapet och en bakom chaufforen. Solglasogon, solkram och vind i haret. Harligt.

Att man innan dess har gatt och smashat sonder alldeles for manga tistlar och darmed forskonat hogerhanden med sex stycken blasor ar tyvarr ingen hojdare for en sadan som jag. For trots att jag inte borde lassa skit sa gor jag det anda da det ar alldeles for jobbigt att sta att titta pa.

Men ja.. Blasorna har dottern i huset njutningsfullt tagit hal pa.

Maten ar god. Igar at vi hummer, lyxigt varre. Ibland finns det en flaska vin pa bordet, ibland hembryggt ol. Jag bakar Chocolate Cheesecake with Ricotta och tillverkar egen lemon curd (da jag innan har stallt fram min backpacker-lyx-lemon curd-burk pa frukostbordet - vilken tog slut pa ett par roda).

Vidare spelar vi spel, tander brasor, laser och skriver, rensar ogras, planterar saffran och radisor, klipper planteringsmarkeringar av mjolkkartonger (plast), skrattar...

Och just det, nu ar vi fyra wwoof:are. Jag fick minsann stada mitt rum igar for att lamna plats for en amerikanska.

Pjscha, kontentan ar val att jag har det bra?

Tusen tack for otroligt fina kommentaren, aterigen.
Jag tror inte att jag kommer ta del av bussens fargomvandling men den ska nog malas... nagon gang.
Och ja.. Enligt mig, koexpert ut i fingerspetsarna, ar en ko glad nar hon stracker huvudet sa langt hon kan for att na graset jag haller i handen, nar hon har en sarskild glans i ogonen samt nar hon har oronen en aning framat.
Och visst kan man forfina sin diskningsteknik. Snabbare, renare, mer organiserat osv...
Varsagod for julkort. (Och Ingrid! Det har kommit fram. Jag ar bara oehort dalig pa att skicka tack-mail. Sa: Massor utav tack!)

XXX Louise

3 kommentarer:

  1. Hummer är gott.
    Jag kapitulerar inför diskningen. Men den där kossan du, jag skulle vilja se en skönlitterär essä författad av crystal girl, som vackert och övertygande förevisar skillnaden mellan en glad ko, och en som bara är hungrig.
    Men här är lika kallt (istapparna bildar meterhöga uppochned-vända skulpturer hängande från stuprännorna, gnistrar i solen medan en enstaka, nytinad sparv rensar strupen), lika stressigt (men jag läser dig, insåg för sent att jag borde nominerat dig till Stora Bloggrpiset), lika mörkt. Ljuset kommer från NZ.
    /C

    SvaraRadera
  2. Låter grymt! Du gör mycket häftigt(FYRhjuling)! :D
    sitter hemma förkyld - sååå tråkigt!
    Hörs

    SvaraRadera
  3. Du blir ju en riktig lantlolla, mjölka, jaga kossor, rensa ogräs, köra gödsel....Minnen för livet återigen, jag vet.. Vi fick se lite bilder från NZ i lördags. Man skulle gärna varit där. Otroligt vackert och nästan bara fint väder. MEN, Vår tid kommer, snart är våren här!! Ta hand om dig

    SvaraRadera