20090807

Berlin, Berlin!

Redan historia är min och moderns Berlintripp. Bra, postiv historia dock. Inte tung och trist alls.

2 augusti tog vi nattåget från Malmö.
En varm och skakig pers som förgylldes med tysk poliskontroll 03.00. "Passports please". Så halvnaken och ruffsig lämnade man fram sin snygga nuna och log. Lovely.
Framme i Berlin, outvilade, var vi 06.00. Då köpte vi "Welcome card", promenerade till Rosenstrasse, checkade in och åt frukost. Måndagsmorgon i storstan är rättså tom och grå.
Vi åkte tunnelbana runt-runt och käkade vårrullar+nudlar till lunch. Teaterbiljetter till kvällens Dirty Dancing Musikal (tyskt tal) köptes på Theater am Potsdamer Platz.
Välbehövd siesta blev det på ett kalt, primitivt vandrarhemsrum. (City Stay, Mitte)
Teaterbesöket var wunderschön. "Nobody puts Baby in a corner" byttes ut mot "Mein Baby gehört zu mir, alles klar?". Underhållning på hög nivå.

Plötsligt var det den 4 augusti och då tog vi oss till Kreuzberg för sen (svimfärdig) frukost på Knofi. Jag åt "französicher frühstück" lämpligt nog. Färskpressad apelsinjuice kan rekommenderas!
Sedan fyndades det vintage per kilo på Colours - en skjorta, en klänning och en t-shirt. Efter det blev det turkisk marknad längs en kanal och där inhandlades det tyg till ett tunikaprojekt. Efter en del felåkningar och Fantazieyoghurt tog vi återigen eftermiddagssiesta.
Vietnameisiskt bestod kvällsmålet av och jag kom fram till att jag inte är något fán av koriander. Resten av kvällen blev storstadsliv i form av mysig park, massor med människor, gatushow, eldslukare, livsnjutare och musik.

På vår sista dag köpte vi med oss frukost och åkte till Botanischer Garten där vi strosade runt en stund och när mammas behov av grönt&skönt var stillat blev det ytterliggare Second Hand-besök men tyvärr endast ett linnefynd. Detta till trots det oehört stora utbud, kilopris och femvåningsbutik. Garage och Humananågonting.. besöktes.
Ont i fötter och dum vecka gjorde att det blev parkvila (Monbijou Park vid Hackscher Markt är en favorit!).
På kvällen gick vi på friluftsteater i samma park; Mirandolina. Allt förstod man inte men en fin och rolig upplevelse i vilket fall.
23.03 gick tåget hem mot Sverige, inte fullt lika varmt men någon vidare sömn blev det ändå inte. Ett störningsmoment var ett antal personer av olika nationaliteter (bl.a. tysk och svensk) som stod i korridoren och väntade på att gå av på färjan. Bl.a. dök samtalsämnen som "What do you say for vagina in german?". Terrific. (Och för er som undrar lade jag tyvärr inte svaret på minnet.) Den manliga varianten kallas "Schwanz". Som svans. Nu vet ni det.

Sammanfattningsvis har jag haft det ypperligt bra! Berlin har varit över förväntan. Fint, bra, soligt, mysigt - en stad att återkomma till! Synd att det redan är in the past.

I övrigt har vi en konstig katt i krokarna. En söt varelse med blått halsband går runt vårt hus och mjauar. Vår katt är ingen vidare försvarare utan domineras av den unga nya. Skumt beteende av båda och jag lär uppdatera er i utvecklingen. Hon (han?) kanske har gått vilse.

Jag hade tänkt lägga in bilder idag men väl hemma hittar jag inte min kamera och SJ:s hittegods har kontaktats. Dumma mig. Ni får hålla tummarna.

Sova? är nog bra. Puss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar