20130109

Det snurrar i min skalle.

Såhär kommer jag att spendera mina kommande veckor:
Totalt fyra kurser som utgör 15 credits vilket motsvarar 30 högskolepoäng. Och det kanske inte ser mycket ut men i mitt huvud är det huller om buller. Att slungas in i att läsa fyra kurser parallellt, jämfört med Sveriges enåtgångenprincip, är tufft. Fyra kursplaner, fyra uppsättningar kurslitteratur, fyra uppsättningar nytt folk, fyra olika konstellationer av uppsatser/rapporter/gruppuppgifter/quiz. ARGH. Jag säger inte att det inte är fyra dåliga kurser, bara fyra kurser som ska få en jämn fördelning av min uppmärksamhet och tid! För de verkar intressanta allihop. Och tur är väl det. Hade min första föreläsning (kurs) igår (då jag faktiskt även vågade fråga professorn en sak efteråt, yeaj me!) och introducerades till de tre övriga idag. Det känns som att jag hänger med bra när det kommer till att lyssna men jag undrar hur det kommer gå uttryckningsmässigt.. Hoppas dock att seminarierna (mindre diskussionsgrupper) får det att lossna. Och att man i stort vänjer sig vid mängden kurser och dess olika upplägg.

Träffade min RA, Katie, igår. Verkade trevlig! Kunde sätta mig och äta frukost bredvid henne imorse. Ändå skönt. I övrigt så provade jag och Jessica att luncha på Howie Hall idag (vi har fyra matsalar att välja mellan) vilket var trevligt. Där jag bor är nog minst charmigt men frukosten funkar! Imorgon ska vi plugga samt försöka hitta ett par 2dhandbutiker för att försöka göra våra små rum något mer hemtrevliga.

Trivia:
  • Alla säger LIKE. All the time. It's like. That's like. And it was like. Like, like, like. Kommer jag också börja göra det?
  • Kaffet är blaskigt. Brunt vatten med kaffesmak.
  • Nova Scotia, provinsen där Halifax ligger är typ lika stor som Sverige. Avstånden är gigantiska. (Enligt Wikipedia är Kanada 22 gånger större än Sverige)
  • Mitt kanadensiska nummer är +1 902 401 4029

2 kommentarer:

  1. Så härligt att höra att du har det bra! Fyra parallella kurser klarar du säkert galant! Kramar från oss i Laröd ( deep in our comfort zone...)

    SvaraRadera
  2. Hej Louise!

    Roligt att läsa din blogg, det verkar gå bra och det verkar skoj.
    Vi har precis ätit middag (jag, alexander och Viktor). Nu ska vi titta
    på lite bilder som dom tagit från USA.

    Många kramar
    Mormor

    SvaraRadera