20130107

Walking down University Avenue

Dax att uppdatera status Halifax.
Jag har det bra! Bara bra.
Flygresan gick smidigt även om väntenatten i London var ganska dryg. Väl i Kanada möttes vi av överväldigande trevlighet; på flygplatsen; på bussen; överallt. Möttes också av sol och kyla.
Nätterna på vandrarhemmet försvann fort förbi. Ett kallt hostel men med trevliga människor. Bland annat en australienska samt Julia&Julia från Göteborg. Vi (det vill säga jag och Jessica) har försökt lära känna staden vilket går sakta men säkert bra. Vi pumpas med information från alla håll.

I lördags flyttade jag in i mitt korridorsrum på O'Brien Hall. Jag och mina 9 kvadrat kan nog trivas rätt bra ihop även om det känns en aning klaustrofobiskt. Mycket förvaring och jag har försökt sprida ut de få ägodelar jag har. Blev ett besök på Walmart för att införskaffa sängkläder och dylikt. Lär bli 2dhandletande efter utsmyckning. Känslan är en aning kal och opersonligt för tillfället. Har inte träffat så många människor i den här byggnaden ännu. Tror att det är många som inte flyttat in ännu. Hörde dock min Residence Assistance skjuta in grejer under dörren inatt samt sätta upp en namnskylt (och choklad) på min dörr. Även visa ord/citat/sånt sitter uppe på badrumsdörrar (Denise! (och andra) Tänk "Felicity"!).
(Källa: http://www.docstoc.com/docs/33250828/Studley-Carleton-Sexton)

Idag, det vill säga söndag, var det "Orientation Day" för internationella studenter. Började 09.00 med registrering och mingel. Träffade bland annat på svenskar från Umeå. Dagen bestod av olika informationssessions samt lite aktiviteter (bra&nyttigt blandades med onödigt vetande och sådant som kunde kortas ner..). Introducerades till Dalhousies maskot också, emellanåt hamnar man i någon amerikansk collegefilm Trevligt vare. Trevligt att få ett par ansikten på människor som är i samma situation som en själv. Och att hamna i någon slags Exchange-Student-bubbla tror jag inte gör så mycket. Att träffa nytt folk är fint oavsett. Aktiviteter ska visst ordnas för oss under terminens gång. Blev en promenad tillsammans med Umeåborna i snön därefter, hittade mysig isbana som gratis lånar ut skridsko - lär uttnyttjas! Sedan åt jag och Jessica vår första Campusmåltid på hennes Sheriff Hall (tänk er en matsall i Hogwarts-stil, pampigt värre!). Mat, dricka och efterrätt - all you can eat.. Farligt, men gott! 

Imorgon är det dags för första lektionen, inte förrän på kvällen dock, så innan dess ska lite ärenden uträttas såsom införskaffande av kandensiskt simkort. 

 I stort är folk trevliga, Halifax är en trevlig stad och jag känner att jag kommer att kunna trivas! Men jag undrar när man kan börja slappna av. Nytt i mängder, hela tiden. Men det är roligt. Och bra. Bra att vara utanför sin så kallade comfortzone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar