20130101

Gott Nytt 2013!

Long time no see. Igen.
Vilket innebär att jag beger mig ut på äventyr. Igen.

Den här gången till Halifax, Kanada, för utbytesstudier.

Så, vad har jag gjort sedan sist?
Efter den fantastiska tågluffen sommaren 2011 kom jag hem till en fortsatt sommar i Sverige jag inte riktigt kommer ihåg. Fram tills slutet av augusti då jag förverkligade ett av mina bästa val hittills: att flytta till Göteborg. För att påbörja en kandidat i Globala Studier. Jag bodde på vandrarhem, hos släkt till släkt, i korridor för att slutligen få en egen etta i början på mars i år. Att börja på universitet var roligt. Mottagningen, klassen, studierna. Utbildningen får folk att ställa frågor som "Vad blir du egentligen?" "Vad läser du...egentligen?" och man har ofta inget klockrent svar. Det är stort och globalt och litet och lokalt på samma gång. Det är mänskliga rättigheter, globala utmaningar, makt och rättvisa och nu läser jag andra året vilket för mig innebär kurser i global utveckling. Intressant men emellanåt lite luddigt och svårt att applicera på verkligheten. Men det löser sig. Göteborg är underbart och jag har fått många fina vänner och nu så ska jag ju på äventyr! 

2012 var ett bra år. Den egna lyan, skidor i Schweiz, fira mamma i Barcelona, spendera en weekend med vännerna i Köpenhamn, fira midsommar i Dalarna, minitågluffa på egen hand genom Europa, glassa i Kroatien, vara med på nya årgångens mottagning också vidare.
Jag hoppas på ett minst lika bra 2013!

Här kommer jag förhoppningsvis relativt ofta uppdatera om mitt nya kanadensiska liv.

Vill ni veta mer om Halifax (är det överhuvudtaget en stad?) så kan ni kika här:
http://www.halifax.ca/
http://www.destinationhalifax.com/

På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar