20130113

To go with the flow.

Livet i Halifax flyter på.
Första veckan ligger bakom mig. Alla nya intryck har blandat ihop sig till en fin massa av erfarenhet. Klumpen i magen har blivit mindre och (knockonwood) jag har börjat slappna av.

Det känns som att det är högre kvalitet på kurserna jag läser här, än hemma. Professorerna är mer engagerade. Uppgifterna mer verklighetsförankrade. Bra med ett miljöombyte som visar att Utvecklings-studier är mer än något abstrakt och som inte finansieras tillräckligt.. Jag hade min första "Tutorial" i fredags, vilket ska fungera som något slags diskussionsforum och som ett komplement till föreläsningarna. Hade en trevlig Teaching Assistant (TA) som startade med namegames vilket var ett lyft. Innan dess har man mest varit en åhörare men nu fick man öppna munnen en smula i alla fall. Kurserna känns fortsatt bra och paniken är inte lika framträdande.

Annars har veckan bjudit på diverse inköp av försök till pimpande av rum. Har gått hyfsat! Känns något mer jag nu åtminstone. Promenad ut till Point Pleasant Park vilket var pleasant bortsett från kyliga vindar. Bibliotekshäng. Kursboksköp. Firade första veckan med pizza&öl på mysigt ställe. Köade i en timme för att äta brunch (dvs öl och ägg&bacon innan lunch) på pub tillsammans med andra exchangestudents (något overwhelming för en sån som mig men en trevlig...upplevelse oavsett!). Provade på Lindy Hop (Jessica är en van dansare av detta och jag tänker som så att när man är borta ska man prova på sådant man inte gör hemma) och kom fram till att det var oväntat roligt men ganska svårt. Inte min grej men jag drogs med av glädjen och gemenskapen! För Jessica blev det hemma, fast borta. Idag är första dagen hittills utan planer vilket är himla skönt. Jag ska plugga, läsa, ta det lugnt och eventuellt ta lite luft..

Imorgon börjar det om igen.

Och visstja: tack för mysiga kommentarer! (är särskilt imponerad av mormors nyfunna datorskills.. ack, fina kusiner!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar